Bakal Pengantin 2016: DIY Bunga Penanggah/Bunga Kendarat/Wedding Brooch/Wedding Corsage


Set pertama yang saya buat.. satu je lawa yang lain terima je la hakikat ye...

Riben ni saja buat, sebab ada baki masa tunang dulu.. malas nak simpan sebab glitter dia tu.. suka senang sangat jatuh dan tanggal.. 

Sesiapa yang banyak masa nak hadap buat silakan tiru.. rasa nak cepat siap, Google je cari idea yang lagi mudah.. ikut kehendak dan citarasa anda..

Nak tahu macam mana saya buat?
Ikuti langkah-langkah berikut:

1) Potong riben lebih kurang dalam 5 tenth lebih kurang atau sama dengan 12cm-12.5cm sebanyak 6 keping (dalam gambar terlebih sebab dah potong baru perasan yang 0 tu kedalam sikit dan baru perasan juga yang saya terguna ukuran 'tenth').. maaf sesiapa yang keliru..


2) Untuk kelopak bunga pertama kita lipat hujung sebelah kanan kedalam... macam dalam gambar... pinkan supaya tidak bergerak.


3) Lipat hujung sebelah kiri pula, sebolehnya yang sebelah kiri tu kena bertindih dengan sebelah kanan. pinkan. pastikan sebelah kiri lagi besar dari sebelah kanan. macam dalam gambar bawah ni.


4) Lipat yang sebelah kanan ke kiri. Pastikan kawasan pertemuan riben kiri dan kanan menjadi yang paling penghujung sebelah kanan. pinkan semula.



5) Ulangi langkah 1-4 untuk 4 lagi kelopak bunga dan pastikan sebolehnya kesemua kelopak saiz lebih kurang serupa.. nanti buruk.. tak caya tengok gambar yang saya dah siapkan.
 


6) jahit jelujur kasar 1cm dari hujung kelopak bunga. Jahitkan kelima-lima kelopak. Dah siap kelopak tarik benang perlahan-lahan bagi tercantum rapi dan nak ikat mati pun boleh, TAPI saya TAK IKAT MATI lagi masa ni..


7) Bahagian paling susah nak terang sebab nak kena jahitkan butang kat tengah-tengah sebagai bunga. Jahit la macam mana pun.. saya pun taram hentam sesedap hati je.


8) Dah puashati dengan butang tu kat tengah-tengah, baru ikat mati bagi ketat. Ambil lagi baki 1 riben untuk buatkan riben bawah dia.. jahitkan ditengah-tengah belakang bunga yang hampir siap.
reda dengan kepelikan kelopak bunga ini...

 9) Saya jahitkan pin yang saya dah jahit awal-awal dekat felt arcylic warna hijau ditengah-tengah belakang bunga.

ni la rupa pin yang saya gunakan.. buat dua saiz bulatan yang berbeza, letak pin dan jahitkan mereka bersama..


10) Potong sedikit riben kat hujung kaki bunga tu... dan dah siap...
reda je la...

try and error.. menjadi la pulak

Banyakkan bersabar bila buat bunga ni ok, sebab akan ada yang hodoh..

Siap lagi set yang terakhir... cam biasa 1 je lawa.. huuu~~~

Pesanan: JANGAN BELI RIBEN GLITTER MACAM SAYA.. habis glitter tu jatuh sana sini, kena tangan, baju dan lantai, bersepah jadinya.. kang hilang habis semua glitter tu nanti.. 

Comments

Popular posts from this blog

Indah Water (IWK) - Tukar nama (Ownership)

TNB - Tukar nama (Ownership)

Etika Email Rasmi Dan Tips Memohon Kerja Guna Email Berserta Adab Membalas