Awas Scammer!!!


Ini kisah benar yea.
Kisah yang terjadi pada saya.
Encik Espada nak jualkan set drum elektronik dia, jadi saya tolong postkan di Mudah.my, kebetulan harga yang kami tetapkan adalah dalam RM1K lebih. Masa tu risau juga jika tiada sambutan daripada pembeli.

Pucuk dicita ulam mendatang.
Tak lama lepas post tu. Dapat sms dari Mudah.my:

wow...ada yang nak beli..

Tengok bawah ni:

scammer 1: alexmorris230@gmail.com

Terkedu..
Ya ke ni.. 
Mr Espada dah seronok dah, sebab dapat pembeli luar negara.
Saya pun seronok jugak.

Tapi kan.. bila baca balik ayat yang dia tulis tu terasa fishy kan?

  • Away from the country - negara mana pulak?
  • No call due to the lack of reception on the sea area. But I'm able to access email anytime - setahu saya bila telefon pun tak ada liputan, internet pun macam tu juga kan?, dia pakai fiber optik ke kat laut tu?
Paling-paling tak munasabah bila dia tulis:
  • I have a mover that will come for it once payment clears and they will take care... - ada mover peribadi ke apa?.. ayat macam terdesak nak cepat sangat.. buyer biasa pun tak ada la tergesa-gesa macam ni..
Dah rasa tak sedap hati.. ni tak leh percaya lagi ni.. Tak mengapa.. kita siasat dulu.
Copy email dia pastu google..
Ya Allah.. memang betul apa yang saya rasa.. Scammer!
La hai, saya jumpa forum PayPal pasal scammer ni.
Lebih kurang sama jer ayat-ayat manis yang digunakan, diorang ni ada template ke apa?:


Boleh klik sini untuk ke laman forum PayPal

Ada satu site ni jelas-jelas tunjuk email dia memang kategori scammer tegar, tapi sayang lupa nak printscreen. Kalau jumpa, lain kali saya update entri ni je ok..

Apa-apa pun, email scammer ni turut ditulis dalam blog Feyhan Ain.

Dan tak lama lepas tu ada lagi pembeli.. :

scammer 2: sofiatkaar@gmail.com

Huh!, malas lah nak balas.. malas nak percaya.
Yang penting, Alhamdulillah drum tu berjaya dijual dengan pembelinya adalah rakyat Malaysia yang bukan scammer.

Sebagai ingatan:

  • Hati-hati bila nak menjual barang atas talian (RM1K keatas), baca dulu isi kandungan email/sms yang diterima. Google dulu kot-kot ada orang dah up di Internet.
  • Jangan mudah percaya terutama bila karangannya berterabur.
  • Jangan klik sembarngan jika terdapat pautan di email/sms.
  • Pihak Mudah.my (dalam kes saya ini) tidak bertanggungjawab terhadap mereka sebab mereka adalah pembeli bukan penjual, jadi tak guna email mereka dan beritahu mengenai perkara ini, kita sebagai penjual yang kena cerdik mengenai hal-hal begini.
Sapa-sapa ada kisah yang sama dengan saya boleh kongsi kat komen dibawah, mudah-mudahan ada yang baca dan berhati-hati dalam urusan jual beli atas talian ini.

Comments

Popular posts from this blog

Indah Water (IWK) - Tukar nama (Ownership)

TNB - Tukar nama (Ownership)

Etika Email Rasmi Dan Tips Memohon Kerja Guna Email Berserta Adab Membalas