Ghibli Studio Movie Lists

Trademark bagi Studio Ghibli

Sebelum ni tak kenal pun nama 'Studio Ghibli' ni...

Kesnya kenal Studio Ghibli ni sebab masa tu saya MC 2 minggu sebab lepas operate tonsil.. Nak cakap tak leh jadi abang downloadkan hampir kesemua koleksi terbitan Studio Ghibli ni.. memang best.. setiap cerita ada tema tersendiri dan ada makna yang tersembunyi.. Bukan setakat kanak-kanak jer.. orang dewasa pun boleh jugak.. 

Sedih sangat, sebab dengar khabar Miyazaki dah nak bersara. Lepas ni tak de dah la cite arahan die (dia ni pengarah, penulis dan mcm2 lagi..).. sob sob sob.. nak tahu lebih banyak sila google ok.. nak tulis cite pasal die panjang sangat sebab motif entri ni nak senaraikan cite Studio Ghibli  jer.. huhuhu.. #evil grin

Bawah ni senarai cite Studio Ghibli:

[1] Grave of the Fireflies


Cite ni pasal ketabahan dua beradik mengharungi waktu Perang Dunia II.. banyak bom...sedih sangat.. kapal ayahnya tenggelam.. mak pula mati sebab terkena bom.. sayu jer tengok cite ni.. si abang yang tidak mahu jadi askar kerana ingin menjaga adiknya. dan si adik yang tidak tahu apa-apa melainkan bermain dan makan serta menyayangi abangnya.

Dalam cerita ni budak perempuan tu suka sangat dengan gumdrop. 

Klik disini untuk baca kisah gumdrop.


[2] Only Yesterday


[3] Nausicaa of the Valley of the Winds

Cite ni bertemakan alam.. manusia yang memusnahkan hutan dan mencemarkan alam persekitaran. natijahnya, toksin muncul menjadi musuh manusia. moral daripada cerita ini manusia dan alam seharusnya hidup harmoni dan seimbang agar keseimbangan alam tetap terpelihara.


[4] Kiki's Delivery Service


[5] Porco Rosso


[6] Spirited Away


[7] Pom Poko
Cite ni pun pasal alam juga. manusia memusnahkan hutan kerana demi atas nama pembangunan untuk kediaman dan pusat komersial dan menyebabkan haiwan terpaksa melakukan apa sahaja demi menjaga hutan yang merupakan kediaman mereka. yang kelakarnya diorang ni boleh bertukar rupa menjadi manusia dan hidup dikalangan manusia tanpa manusia menyedari bahawa mereka ini asalnya adalah haiwan...


[8] Whisper of the Heart


[9] My Neighbour Totoro



[10] My Neighbours The Yamadas

Ni yang paling saya suka, sebab berkisarkan realiti kehidupan dalam alam perkahwinan...sangat kelakar..

[11] Howl's Moving Castle



[12] Princess Mononoke



[13] Ponyo


Ponyo ni anak ikan emas.. tapi ada rupa manusia.. comel giler... dan ponyo ni juga nak jadi manusia sebab dia jatuh cinta dengan anak manusia..


[14] Laputa: Castle in the Sky



[15] From Up on Poppy Hill


[16] The Cat Returns



[17] Tales from Earthsea



[18] Ocean Waves


Yang bawah ni pula saya belum tengok lagi sebab susah nak download dan tak jumpa.. mungkin sebab cerita ni dah lama sangat kot:
[19] Arrietty


[20] On Your Mark

[21] Mr. Dough and the Egg Princess



Ni jer senarai yang saya tahu.. walaupun kartun tapi ada tema mengenai kehidupan dari sudut pandangan yang kita tak pandang.


Comments

Popular posts from this blog

Indah Water (IWK) - Tukar nama (Ownership)

TNB - Tukar nama (Ownership)

Etika Email Rasmi Dan Tips Memohon Kerja Guna Email Berserta Adab Membalas