Pustakawan 9 : Perolehan a.k.a acquisition
sekarang bos trust me to incharge for acquisition... yang pilih buku tetap bos...proses seterusnya adalah saya. yakni buat order, raise ePR, track purchase record... bla bla bla...
ok kita cite satu2..
kat sekolah ni ada dua library.. primary at WP KL and secondary at Selangor..my bos is head dept libraries of whole school... so we focus at secondary library only..okay..
Steps to purchase books... jeng jeng jeng...
1-
Students, teachers, admin staff will request kt bos if they think that book is suitable, relevent and useful to be part of library collections.. bos akan noted it down into one spreadsheet that we named it 'library budget tracking'...pastu bos akan search kat Amazon.co.uk.. kenapa?.. sebab nak cari buku yg ISBN die adalah betul2 publish dari UK.. buku UK dan US lain tau... ISBN pn tak sama... jarang kami order buku dr US melainkan mmg tak de untuk pasaran UK jer... dah dpt ISBN, noted down kat speadsheet tadi...
2-
select certain senarai list dlm spreadsheet tu kemudian bos akan email kt purchasing untuk dptkn quotation dari 2 vendor..
3-
Now is the best part... bile both vendors dh replied to purchasing with their quotations..purchasing just put both prices next to each other..and sent them to me...
haish...
dpt je quotation.. download dan simpan dlm folder purchase request..folder tu kna ikut tarikh ktorg request quotation... sbbnya mudah nak track record.. nape asing2? np bukan dlm satu quotation?..
jwpnnya.. GiLo pe?.. skali request up to 30-40 of books... byk tu..
sabo2.. baca dulu ok.. nnti korang paham np ktorg byk request asing2...
okay.. bila dah save quotation tadi... kna copy file tu and renamed it as comparisons...bukak file comparisons and compare both prices from both vendors... choose the cheaper one.. hahaha...save budget...terrer tak.. very particular and saving kan... yang murah tu highlight kaler kuning.. senang nak nampak..
pas siap tu save dulu.. close the file.. copy comparisons file and renamed it as purchase...bukak pulak purchase file ni and delete unwanted prices tadi... ala..harga yang tak terpilih tu..yang tak kna highlight tu.. dan yg mahal tu boleh dipadamkan..nyemak jer...setel tu.. select all rows and column sbb nak buat sorting.. sort ikut total prices.. nnti immediately diorg akan tersusun cantik ikut vendor, senang nk key-in kat sistem ePR nnti..tak konpius mana buku nak order ikut vendor mana satu..
ok now.. korg dah nampak kn.. steps comparison dan purchase tadi cm renyah..leceh.. kan.. tu ok lagi.. yang penat sekali adalah yg langkah seterusnya..
4-
login sistem ePR.. select vendor..time ni kna bukak mata luas2.. tgk betul2.. jgn salah copy..copy segala tajuk, ISBN, kuantiti dan harga dari purchase file into provided textbox dlm sistem..jgn salah..tajuk lain, ISBN lain..jenuh nak check semula..so kat textbox tu.kna lah key-in setiap buku. masukkan tajuk, ISBN, kuantiti dan harga..next row.. do the same thing.. tajuk, ISBN, kuantiti dan harga..next row lagi..do the same thing.. sampai la stakat mana yg kta nak order dgn vendor tu..kalau ada 29 titles..isilah smpai hbs 29 titles tu.. buta mata weh nk copy and paste..
ni la part paling penat.. if satu skrin mmg frust la nak buat keje.. mujur ada satu pc ni ada dua skrin.. letak sebelah2.. cepat setel copy n paste..nak check dan compare pun senang..kot2 salah copy ke kan.. dah siap.klik save and submit later..
5-
Jumpa bos.. bgtau ePR is ready to raised... nnti dia login use my ID dan klik Submit.. ni untuk dia tgk dan memastikan setiap buku tu agak berbaloi untuk dibeli sbb kadang kala harga buku boleh smpai 2-3 kali ganda mahalnya..
6-
purchasing akan generate purchase order dan hantar ke vendor.. tunggu penghantaran je la...
7-
vendor hantar buku.. check setiap buku dlm delivery order msti kna ada.. if buku tak de tp ada delivery order kna bgtau vendor dan/atau purchasing.. buku sampai tp tak de delivery order pn kna bgtau.. setel..
8-
bukak satu spreadsheet ni.. ni sy buat sendiri sbb nak senang dan tak payah tunggu purchasing.. nama spreadsheet tu PO to ePR relate... kan setiap delivery order ada nombor invoice..so dari situ ktorg leh tgk buku tu library yang beli or department.. knp?..adeh..sbbnya nk catalog la.. if org cari..oo..buku ni ada tp kat department..purchasing pn senang nk track.. buku dept trus catalog...bg buku library ada satu lagi langkah... kna bukak balik spreadsheet library budget tracking.. search ISBN or titles buku yg smpai tu... highlight diorg dan letak date received... save and done..
yey..buku sedia untuk dikatalog...
huh..penat..
nak cite ni pun dah rasa mcm tgh buat ePR.. penat penat..
tata..
Great bloog post
ReplyDelete