Pustakawan 7: Promosi perpustakaan sekolah


 Kat sekolah biasa susah nak tengok budak nak pinjam buku banyak ni kan?...


Tak terkata bila lihat sendiri perbezaan sekolah biasa dan sekolah swasta.. nampak sangat jurang perbezaannya... sekolah biasa susah nak dapat buku baru, koleksi tak banyak, ruang perpustakaan biasa-biasa sahaja.. sekolah MRSM ya saya rasa lawa dan hampir setanding sekolah swasta.. 

Pelbagai cara dapat diketengahkan untuk mempromosikan perpustakaan sekolah kepada murid-murid. Selain dari mengadakan pameran buku-buku terbaru, mengadakan satu slot khas ke perpustakaan, menyediakan permainan dalam perpustakaan (contoh: congkak, dam haji, dam ular, catur.. dsb).

Kita juga boleh mempelawa penulis buku kanak-kanak yang popular diperpustakaan untuk hadir untuk sesi autografi bersama murid-murid. Contohnya baru-baru ini di sekolah swasta ini seringkali mempelawa penulis buku dari luar negara hadir ke sekolah untuk berjumpa dengan murid sekolah ini supaya mereka dapat mengenali penulis buku tersebut dengan lebih dekat lagi selain boleh mendapatkan tandatangan. Kali ini mereka mempelawa Ian Billings.


Saya memang tak kenal dia.. jadi bila dia datang untuk mempromosikan buku-bukunya dapat la kenal sikit-sikit pasal dia... masa tengok persembahan dia, saya rasa keseluruhannya-> Dia memang kelakar dan kreatif...

Persembahan yang saya katakan tu, dia cuma bercerita mengenai imaginasi dan bagaimana untuk menggunakan imaginasi untuk mencipta sebuah cerita ataupun puisi. Persembahan pendek ini berlangsung di dewan utama sekolah. Beberapa petikan yang saya masih ingat:

Don't you realized that all good story begin with "Once upon a time?"
...
Everything you see, can give you ideas to create a poetry.. like in science you know and learn about universe.. so create your own universe.. (and then he reads his poetry called 'How to build you own universe')
Selain dari mempromosikan buku dia sendiri, dia turut mengajak murid-murid untuk meluaskan lagi pemikiran mereka bahawa semua benda boleh dijadikan idea untuk mengarang sebuah puisi mahupun cerpen pendek.
Sesi autograf di perpustakaan...


Koleksi buku yang telah Ian Billings diterbitkan:


Klik di sini untuk ke laman web Ian Billings!

Comments

Post a Comment

Popular posts from this blog

Indah Water (IWK) - Tukar nama (Ownership)

TNB - Tukar nama (Ownership)

Etika Email Rasmi Dan Tips Memohon Kerja Guna Email Berserta Adab Membalas