Pota Media Library Management System (ML7E): Permulaan

Sedikit maklumat mengenai software POTA

Hurm, sebelum ini saya memberitahu mengenai Greenstone: Perpustakaan digital 

Dan saya juga ada memberitahu saya akan menggunakan software Surpass, malangnya, terdapat masalah untuk menggunakan software itu. Jadi, sebagai pilihan lain saya memilih POTA.

Berikut merupakan cara menggunakan software POTA:

1) Run program POTA



2) Untuk kali pertama menggunakan POTA, terus klik OK. Kerana belum ada lagi password.



3) Untuk tukar background image POTA ini, ikut langkah seperti dalam gambar di bawah. Hasilnya logo gambar perpustakaan anda akan tertera seperti gambar di bawah:




4) Untuk set password pula:




5) Kemudian untuk set member grade maintenance. Tujuannya untuk kita tentukan setiap kategori berapa jumlah buku yang boleh dipinjam:



6) Kemudian set member category maintenance untuk tentukan kategori bagi user yang akan berdaftar:



7) Sekarang barulah boleh untuk daftarkan user:

Itu sahaja... Ada lagi nanti saya upload dan kongsi lagi ok..


Comments

Popular posts from this blog

Indah Water (IWK) - Tukar nama (Ownership)

TNB - Tukar nama (Ownership)

Etika Email Rasmi Dan Tips Memohon Kerja Guna Email Berserta Adab Membalas