Pustakawan 1: Ada apa dengannya?

Copy dari Google




Tak pernah terucap dimulut sama ada kanak-kanak sekolah atau pelajar sekolah menengah yang bercita-cita ingin menjadi pustakawan. 

Sering diakui oleh semua pelajar yang baru memasuki universiti, ketika sesi pengenalan perpustakaan (library orientation) itulah mereka baru mengenali dunia 'perpustakaan'.

Dan juga ramai yang tersalah anggap bahawa setiap staff yang ada dalam perpustakaan adalah 'pustakawan'. Tanggapan ini adalah tidak benar.

Pustakawan adalah seseorang yang mempunyai kelayakan akademik dalam Pengurusan Perpustakaan dan Maklumat sahaja. Dan setiap perpustakaan tidak mempunyai ramai pustakawan kerana jumlah pustakawan bergantung kepada saiz dan jenis perpustakaan tersebut. 

Maklumat lanjut:

Comments

  1. SAYA! saya memang bercita2 nk jd pustakawan..
    dari sekolah rendah lg mengimpikan nk duduk dekat kaunter dlm library tuh..=)..so,skarang, mmg study dlm bidang ni..wish me luck oke..=)

    ReplyDelete
  2. Alhamdulillah, hehe.. nie mesti masa sekolah dulu rajin datang library dan pinjam buku kan?.. sekarang belajar di mana?.. selamat maju jaya dan salam ukhwah pustakawan... (^_^)

    ReplyDelete

Post a Comment

Popular posts from this blog

Indah Water (IWK) - Tukar nama (Ownership)

TNB - Tukar nama (Ownership)

Etika Email Rasmi Dan Tips Memohon Kerja Guna Email Berserta Adab Membalas