Friday, 12 May 2017

Thailand Cher-aim


Bos saya tiap-tiap kali cuti panjang mesti dia pergi rumah dia kat Thailand. Dia ada 2 rumah: satu kat Petaling Jaya dan satu lagi kat Thailand. Thailand dekat mana, tak pasti.

Sebab tu, entah macam mana boleh pulak dia belikan kami ole-ole seperti gambar kat atas tu. Yang dalam botol tu, bau dia macam Vick's tapi terselit bau kapur barus sikit. Siapa yang suka Vick's tu suka la kot. Kuat bau dia, memang power.

Tapi yang dalam bentuk uncang beg tu. Mula-mula saya tak tahu apa kandungannya, sebab rupanya serbuk warna putih dan serbuk tu dipadatkan dalam plastik putih. Saya pun kerat la kepala plastik tu. Bau dia macam Vick's sikit, masa tu la, saya bau macam tu. Disebabkan dia uncang, jadi saya ingat nak letak la kat dalam almari baju saya, ala, saya ingat dia berfungsi macam ubat gegat tu.

Beberapa hari kemudian...

Tengah syok rilek-rilek depan TV.
"Ayang.. meh sini ikut abang jap.." suami tarik tangan saya, dan saya mengikutinya.
Kami menuju ke almari baju saya. Almari baju saya dalam bilik pakaian, berasingan dengan bilik tidur.
"Ayang, cuba bau dekat almari ayang ni.. ayang ada bau apa-apa tak?". 😰
"Bau.. bau apa?" *sniff* *sniff* 😕
"Ni.. bau ni.." *sniff* *sniff* 😰
Apakebenda la cik abang ni.. bau apa?..😕
"Dah banyak kali dah abang lalu depan almari ayang mesti ada bau ni, bila malam abang terbau perghhh..seram abang tau..,cuba ayang hidu betul-betul bau ni.." 😰
"Dah banyak kali bau ni, "
Bersungguh cik abang aku ni..
"Bau apa yea.." *sniff* *sniff*
Apa yang saya letak dalam almari tu yea, 

Rupa-rupanya.....

Benda alah uncang ni yang berbau tu...
Uncang ni rupanya.... ingatkan hantu apa la dalam almari.. cuak den.. 😥


Suami kata uncang ni ada bau mayat.. seram sejuk dia malam-malam lalu depan almari... hahaha.. kesian suami.. saya Google pasal uncang ni rupanya 100% camphor = kapur barus....

Dah.. terus saya buang dalam tong sampah.. tak pasal nanti ada plak yang mengigau... nasib baik bau uncang ni hilang dari baju-baju saya (tak melekat)... pheww... 😥

Jadi pengajaran buat saya: jika terima hadiah tu selidik-selidik la dulu la ye kandungannya.. nasib suami yang perasan bau ni.. kalau pak mertua.. mau dibuatnya bacaan yassin dan acara 'pembersihan rumah'... 😅
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...