Friday, 17 April 2015

Indah Water (IWK) - Tukar nama (Ownership)


Yang IWK ni pun saya Google jugak hahahaha.. tapi ada jugak saya pergi laman web diorang ni tau Indah Water

Nak tukar nama IWK ni senang jer, ni cara yang saya buat ok:
1) Ada email yang aktif
2) Rajin bukak email
3) Ada scanner

Kat laman web IWK ada tulis:
Change of Ownership
Photocopies of the 1st, 2nd and last two pages from the 'Sales & Purchase Agreement' with the names of the purchaser/seller, property address, date of agreement and signatories of all parties concerned are to be submitted to IWK for any change of ownership. This is to ensure that ownership details are accurately registered in the premise sewerage account.
Yang saya buat la kan, saya pergi scan kulit depan sekali tu, pastu mukasurat no.1 yang ada cop hasil, pastu mukasurat no. 2 yang ada tulis harga rumah (saya bagi jer yang ni), pastu yang bahagian tandatangan pembeli dan penjual, pastu saya terlebih rajin terbagi plak plan rumah yang mukasurat terakhir sekali, lantak pi la, malas dah nak scan sekali lagi. pastu save as pdf.

Buka email dan buat macam ni:


Bagi yang tak dapat nampak gambar saya ni meh saya tolong, copy jer ayat kat bawah ok:

________________________________
To: care@iwk.com.my
________________________________
Subject: Permohonan Penukaran Nama Pemilik
________________________________

Assalamualaikum dan Salam Sejahtera

Tuan/Puan,

Saya ingin membuat permohonan penukaran nama pemilik bagi rumah yang baharu dibeli. Disertakan disini salinan surat perjanjian jual-beli sebagaimana yang diminta dalam laman sesawang rasmi Indah Water.

Selain itu, diharap pihak tuan/puan boleh menggunakan alamat yang sama bagi tujuan urusan surat-menyurat rasmi.

Terima kasih diatas bantuan pihak tuan/puan.

Kerjasama daripada pihak tuan/puan amatlah dihargai.

Sekian,

Terima kasih

Yang benar,

Nama anda disini
XXXXXX-XX-XXXX
Alamat rumah yang lengkap
dengan poskod 
dan negeri
No. Tel.: 01X-XXXXXXX
_____________________________________

Tiru jer ayat saya ni, tak de hal, kenapa kena skema macam ni?. Sebab anda sedang tulis surat rasmi tapi dalam versi digital. Ada faham. Surat rasmi tetap surat rasmi, jaga adab formaliti, jangan malukan diri anda sendiri. Baru la yang tukang nak jawab tu rasa seronok jer. Hormat jer ayat anda dan direct to the point.

Subjek jangan lupa nak tulis.. nanti yang tukang jawab tu tak faham apa motif anda hantar email, anda jangan ingat email anda sorang jer diorang nak layan.. bila ada subjek tu cepat sikit diorang nak respon sebab dah faham apa motif email anda.

Lepas tu sapa-sapa yang ada guna Google Drive (yang ni saya dah kena tegur dengan IWK sebab diorang tak guna Google Email) - tengok gambar bawah:


Nampak tak yang gambar ikon Google Drive tu.. Jangan guna yang tu untuk attach file.. Guna yang gambar klip kertas tu..

Saya ni bajet sikit, mentang-mentang ada Google Drive, upload file kat situ pastu attach direct ke Google Drive. Skali dapat reply, hambik ko :

"Adalah dimaklumkan bahawa tiada lampiran yang diterima.

Kerjasama puan untuk menghantar kembali dokumen amat dihargai."

Jadi buat macam saya suruh kat atas tadi tu yea.. belajar dari kesilapan saya..

Dah hantar.. tunggu je diorang balas.

Nanti dapat email macam ni:

Ops.. nampak plak ade hutang dengan IWK... hehehe..
Tak risau sbb I dah bayar okay.. guna M2U lagi.. (bajet tul saya ni kan)...

Dan siap.. tadaaaa.....

Tu jer... senang kan... semuanya dihujung jari... 
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...