Felt Craft Siri 7 : Kasut baby yang comel...

Alahai.. comelnyer...nak buat cm ni jugak la...

Kebetulan isteri kawan saya akan bersalin dalam bulan Jun.. Jadi tangan ni mula la gatal-gatal nak buat hadiah.. hehehe.. dapat la idea nak jahit kasut yang comel ni.. comelnya..

[UPDATE]
Saya pilih nak buat cam gambar di atas. Maaf sebab tidak perasan link yang diberikan sudah tidak wujud lagi sebab pemiliknya dah susun semula laman webnya. Jadi masa tu semua link dia jadi broken.. baru-baru ni dia dah betulkan balik.. jadi saya dah download dan save dalam slideshare saya.. jadi saya kongsi full pdf template tu ok..

Maaf sangat-sangat sebab terlupa nak tengok old-post..



Inilah template booties yang saya gunakan.. ada di hujung slideshare tu...


Saya baru je potong template ni. belum lagi nak potong kain.. huhu.. nanti saya update ok..

Adeh.. sorry... saya dah siapkan kasut comel ni.. tapi tak dan nak amek gambar masa buat tu... tak pe lain kali saya amek gambar yea... lupa nak habaq.. gambar bawah ni guna felt acrylic (lembut).



untuk jahit tang tapak tu guna jahitan jelujur kecil/halus.. bagi sapa nak jahit guna tangan la.. guna mesin ok jugak lagi kemas.. 

Wokey.. hari ni dan buat sikit.. step by step (cam lagu yoo jae suk-running man) la pulak... hehehe..

Kali ni saya guna felt polyster (keras)

Langkah 1:  
Download template dan potong template tu...  

Tekap template kasut kat felt... buat untuk sebelah kiri...


Kemudian tekap pulak untuk sebelah kanan.. untuk tapak kaki sebelah kanan, terbalikkan template tu. rujuk gambar atas..

Pastu potong.. jadi la cam gambar atas ni...


Langkah 2:

 Ok.. kemudian buat garisan sebelah dalam macam dalam template.. hat ni penting bagi sapa yang baru nak cuba buat.. bagi hat yg dah biasa tak pa kot.. hat garisan ni supaya masa kita jahit nanti tak de la terbabas jahitan tu.. pastu kat template tu ada dua garisan lintang kecik.. kt felt tu pun ada jugak.. tu gunanya masa kita nak jahit jelujur nanti untuk bagi rupa bulat tang hujung kaki felt tu..  tak paham tak pa.. nanti sampai tang jahit situ nanti baru hangpa faham... na.. pastu buat untuk sebelah lagi...ok.


Langkah 3:

Potong tengah ikut template tu.. buat untuk dua-dua belah.. ok..

Pastikan masa potong tu betul-betul ikut line TOPLINE tu.. jangan terlajak pulak....

Siap untuk dua-dua belah....


Langkah 4:
Amek satu lagi felt.. buat segitiga kecil cam dalam gambar ni... 
Saya guna felt polyster warna hitam..rujuk gambar bawah..


Lepas siap gunting tu... sedia untuk dijahit kat felt kasut tu tadi...
Nak buat kasut ni.. kita buat dari sebelah dalam tau... maknanya nanti bila dah siap.. segitiga hat kita nampak ni nanti duk sebelah dalam..


Langkah 5:

 Segitiga yang dah berjahit... dan perasan tak ada jahitan jelujur kat bahagian melengkung hujung kasut tu?.. jahit situ sekali.. tapi jangan ikat mati..maksudnya jangan ikat benang yang kat hujung benang dan masa habis jahit tu.. biarkan tak terikat...  kalau boleh tiru cam yang kat R tu.. sebab jika buat cam yang L tu, nanti masa jahit tapak nampak benang.. huhuhu... cayalah..


Langkah 6:
siap hat tadi.. sekarang kita jahit yang area TOPLINE tadi.. jahit insang pari.. suka hati la nak wat kecik-kecik cam saya ke.. tak pun.. besar-besar..ikut kreativiti masing-masing.. gambar ni saja amek dari sebelah luar.. tapi nanti masa nak buat langkah 7.. buat dari sebelah dalam ok...


Langkah 7:
Saya sambung jahit dari garisan TOPLINE tadi untuk sambungkan bahagian belakang kasut ni..

Jadila cam ni...


Langkah 8:
Sambungkan tapak ke badan kasut ni..

Semat kemas-kemas.. nanti senang nak jahit..

Dah siap jahit... sedia untuk diterbalikkan... 


Langkah 9:
Sebelah yang dah siap..

Kedua-dua belah yang dah siap...

Jika guna felt acrylic memang senang nak terbalikkan.. laju jer.. tapi masa guna yang felt polyster ni.. mak aii.. jenuh.. terketar-ketar tangan.. takut terkuat nanti terkoyak la pulak kan..

Sedia untuk dihias... haha.. macam kek la pukak... 

Nantila saya hias.. tak de mood... cewah.. padahal sibuk main game jer... hehehe...

Comments

  1. Hello. Nak tanya.. kasut ni sis buat guna felt jenis apa? Poly atau acrylic? Thanks.. soo cute.. :)

    ReplyDelete
  2. acrylic... huhuhu... gambar tu google punya.. sy punya tak siap2 lagi.. sibuk kerja..

    ReplyDelete

Post a Comment

Popular posts from this blog

Indah Water (IWK) - Tukar nama (Ownership)

TNB - Tukar nama (Ownership)

Etika Email Rasmi Dan Tips Memohon Kerja Guna Email Berserta Adab Membalas