Felt Craft Siri 4: Bantal Mini Love

Bantal ni saya jahit sebagai hadiah perkahwinan untuk kawan saya, sebabnya, saya nak asah skill.. cewah..tak de la sampai nak bukak bisnes..tu kena full-time, buat on/off mcm skrg tak boleh la.. lingkup kedai.ok..balik ke topik asal...apa lagi.. light blub!.. terus buat draft. Dan kali ni sy tak lupa untuk tunjukkan proses sy buat set bantal mini love itu...Jom!

Mula-mula saya pilih kain dan tema.. serta hiasannya.. lakaran masih dalam kepala.. tak lukis lagi.. belum lagi siap dah terbayangkan hasil... ceh!

kain cotton yang saya guna ni sy beli dlm entry sebelum ni Felt Craft Siri 2 : Kain felt

Hiasan comel bentuk love dan bunga ni saya jumpa kat kedai dalam AEON Seri Kembangan.. Lupa nama kedai tu tapi depan pejabat pos...

Lepas tu saya potong.. ikut lakaran... bentuk I dan U serta love tu saya reka dulu dlm MS Word pastu print.. baru potong kat kain felt.. love tu saya letak tgh2 sbb nak ukur dulu.. pastu baru blh kerat dua...


Jadi la macam bawah ni.. susun dan letakkan jarum peniti agar diorg tak bergerak dan senang untuk dijahit.. saya jahit 100% guna tangan tau..

Kemudian... saya mula jahit sebelah tepi..bahagian love yang kna kerat tu... sbb nak bagi love tu betul2 kat tepi kain.. bila letak lagi sebelah bantal love nampak la cam bercantum.. sy guna jahitan insang pari.. jahit tu agak rapat sikit.. kang luas sangat kapas polister nanti terkeluar la pulak.. okay.. dah siap jahit tu.. jahit love tu pulak...

Ni la rupa bila dah jahit bahagian tepi dan love tu... lepas siap tu.. jgn lupa pulak jahit yang butang love dan huruf I... Siap tu, terbalikkan kan kain semula.. sambung jahit insang pari tadi.. jahit sampai satu je bahagian yang terbuka...

Masukkan kapas polister dan kemaskan hujung bantal dengan jarum peniti.. saya tak de jarum peniti jadi saya guna jarum biasa jer... kalau perasan la..

Satu dah nak siap...

Buat kat satu lagi bantal dengan cara yang sama...

Cara nak buat jahitan tutup sarung tu saya google kat internet dulu.. sebabnya bantal konvo dulu sy main hentam jer cara jahitan tutup tu.. jadi tu jadi la, tapi tak lawa.. 


Saya pn tiru la.. bantal yg sebelah ni cm 50-50 jer.. ok la..

Yang sebelah lagi.. ada peningkatan..

Berbeza ke sama jer?.. tunggu je la komen dari akak tu nanti... harap dia suka.. 

(Akak sorry k.. lupa asas pertama potong kain, kena sama saiz dan ada lebihan untuk kawasan jahitan... betul2 tak teringat... huhuhu...sekali tengok cam pelik jer..)

Hasil yang dah siap dengan sebelah tertinggi sikit...maap yer akak..


Okey.. sok nak bawak pi opis dan masukkan dalam kotak..

Sedia untuk dipos ke tuannya...

bye bye... anyong...












Comments

Popular posts from this blog

Indah Water (IWK) - Tukar nama (Ownership)

TNB - Tukar nama (Ownership)

Etika Email Rasmi Dan Tips Memohon Kerja Guna Email Berserta Adab Membalas