Felt Craft Siri 1 : Baru cuba

[20 May 2013]
Housemate punya pasal la ni, dia yang memperkenalkan seni kraf ni pada saya; felt craft. Tengok dia buat ala comelnyer... nak gak cuba buat... jeles ni... dia pun hadiahkan la salah satu hasil dia tu pada saya... ni yang semakin bersemangat nak cuba buat sendiri.

Tanya la kawan tu kat mana dia dapatkan bahan kan. Dia cakap bahan tu ada jual kat Daiso... aik.. cam ada je nama kedai tu kat Aeon... hurm.. nak gi tengok la... boleh beli dan buat sendiri...

Jadi selasa lepas gi la Aeon, yup... memang ada.. bahan felt tu pn ada... sebab tak tau harga pasaran felt tu berapa jadi amek je la satu pek felt yg byk kaler sket, nak wat eksperiment kan.. apa barang amek kaler sikit. hehehe... end up keluar Daiso ni la barang yang saya beli...



RM5 setiap barang, jumlah keseluruhan RM25.00

Tu pun ada hati nak tambah lagi barang... Daiso ni ada yang berbaloi ada yang tak.. tengok item la... paling berbaloi yang polister tu la... yang lain-lain tak nak dah beli situ... mahal... felt tu tengok keadaan la.. hurm...

Sampai rumah je tak sabar-sabar nak mula buat... 

ok.. langkah pertama, kena ada design dulu... orait

langkah kedua dah ada design, lukis atas kertas dan potong. tekap kat kain dan baru la gunting kain tu...


jadila macam ni...


langkah seterusnya, buat la macam mana yang kita design tu... cam saya sekarang ni nak buat love yang ada nama.. jadi pilih dua warna. tulisan pulak nak senang tulis dlm MS Office Word dulu.. ikut la nak besar cam mana.. print pastu gunting.. tekap pada kain dan potong..


pastu saya gam tulisan tu pada bentuk love yang dah siap gunting tadi..


jahit la tulisan tu.. gam tu fungsi dia tak bagi felt tu bergerak.. nanti lari la design.. tak cantik la... guna gam sikit jer tau.. kang susah jarum nak tembus kain pulak bila taruk gam banyak-banyak... sebab tu tak guna gam uhu... comot nanti.. tau la gam uhu tu mesti ada lebihan gam bila lekat nanti.. dah la felt ni sensitive sikit.. ok..

saya guna gam cam gambar kat bawah. gam ni tak leh kena air tau.. nanti lekang.. ada kat jual kat Daiso...senang guna, tak comot jari guna sebab senang hilang...gam biasa tak tau la.. tak cuba pun.. 


Lepas jahit tulisan, saya jahit pula kedua-dua kain tu dan sampai nak dekat habis baru masukkan polister bagi nampak gemuk dan gebu.... maaf tak de gambar proses jahit tu sebab tadi terus gi buat sampai siap... 

Ni la antara hasil yang dah siap...




Memandangkan stok kain felt dah kurang.. kena la gi Daiso... beli satu pek jer sebab dah order kain felt online..


Banyak blogger yang jual kain felt... saya baru jer order dari blogger Yana Craft. sebab dia ada buat sale.. hari ni hari terakhir sale. beli je la.. murah pun...RM1 sekeping dan saiz dia besar lagi yang ada kat Daiso...

Next entry saya cerita lagi ok.. pasal kat mana boleh dapatkan kain felt ni dan apa lagi bentuk yang boleh saya buat... 

tata...

p/s: macam mana nak beli secara online kain felt boleh rujuk: Felt Craft Siri 2: Kain Felt

Comments

Popular posts from this blog

Indah Water (IWK) - Tukar nama (Ownership)

TNB - Tukar nama (Ownership)

Etika Email Rasmi Dan Tips Memohon Kerja Guna Email Berserta Adab Membalas