Pustakawan 8: Evolusi buku - Manga Guide

 Antara bab matematik yang dipelajari masa sekolah dulu-dulu... suh wat lagi confirm tak jadi...

Okay saya admit.. bab-bab matematik agak lemah.. jap.. agak lemah?.. bukan agak lemah dah memang dapat 'Gemilang' la SPM dulu.. tu Add maths la.. Math Modern ok lagi.. tak caya?.. tengok slip SPM la... ok tau.. dapat masuk U lagi.. see tak la teruk kan..

Cakap pasal matematik ni.. teringat dulu-dulu masa sekolah rendah.. Abah siap amek satu buku latihan sekolah dan dia sendiri reka soalan untuk saya jawab. Kira tusyen percuma la dari abah sendiri. Tiap balik dari sekolah je kena buat latihan tu, tak siap, siap la saya malam tu.. confirm dapat hadiah kesan berbirat dari abah... bila dah besar tengok balik result matematik masa sekolah rendah cam tak percaya jer.. boleh pulak dapat B memanjang.. aisey..

Masuk sekolah menengah, tingkatan 1.. tak la rajin nak wat ulangkaji.. hujung tingkatan 2 sampai PMR baru rajin buat. siap padam-padam lagi nak wat banyak kali.. buku latihan tu jadi teman tunggu bas sekolah.. rajin woo masa tu.. tunggu bas wat matematik, sementara nak sampai sekolah/rumah hafal formula matematik.. giler rajin masa tu.. balik rumah sebelum tidur wat lagi latihan matematik.. Dapat B masa PMR tu.. rasanya la.. sebabnya nak masuk kelas sains.. not pure science yer.. tapi science IT.. Bezanya dengan pure science diorang ada Biologi tapi saya ada Teknologi Maklumat.. subjek lain sama je..

Okey.. masuk balik topik asal kita.. jauh giler melencong, tersasar dari topik asal.. awat tak teguq..

Ok.. Kita dah biasa dengan komik-komik ni kan.. semuanya hanyalah sekadar hiburan.. tapi sekarang zaman dah mula berubah.. banyak penulis mula menggunakan manga sebagai medium untuk menggalakkan pelajar zaman sekarang untuk belajar dan memahami sesuatu perkara terutama matematik. Dok wat kerja kat perpustakaan nie memang la nampak buku memanjang, tu yang terjumpa buku yang gambar kat bawah ni:


Nama lagi librarian kan.. sebelum rehat tadi dan khatam jap buku ni, walaupun tak paham sangat tapi bagus la..

Sedikit petikan dalam buku ini:

 Cam ni la best, baru nampak fungsi matematik tu dalam kehidupan... baru seronok nak belajar...
[Klik gambar untuk besarkan]


Buku-buku yang dalam siri yang sama:


Amacam?.. banyak kan.. tak pasti la ada berapa sume siri ni.. Boleh buat jadi hadiah bagi adik-adik yang liat nak belajar macam saya ni.. baru ada stail nak study... banyak  pulak songeh saya ni kan...?


P/S: Apa-apa pun saya ada jugak google untuk tahu pendapat orang ramai pasal buku manga ilmiah nie.. ada yang kata bagus dan ada jugak yang komplen tak logik la.. ada banyak error la.. error yang orang tu maksudkan fakta formula yang digunakan tak berapa tepat.. saya tak tahu.. sebab tu saya nak tahu... jadi sesiapa yang tahu silalah bagitahu saya yer.. kita kongsi ilmu...

link untuk lihat apa yang orang lain review pasal buku nie:

[1]
http://news.discovery.com/space/book-review-the-manga-guide-to-the-universe-111009.html

[2]
http://www.amazon.com/Manga-Guide-Calculus-Hiroyuki-Kojima/dp/1593271948

[3]
http://comicsworthreading.com/2009/08/29/the-manga-guides-to-calculus-electricity/


Out of topic jap:

Dulu-dulu kan ada siti sifir yang dalam rancangan A.L.O.N.G... ingat tak?..

Pastu kan boleh pulak ada orang.. ada la.. dia tu kan kenalkan kat saya game hasil darab..?.. rasanya yea dah nama tajuk game tu...

game die cam nie,

sorang kena cakap hasil darab...hasil darab...hasil darab... 4 x 4..
yang sorang lagi kena la jawab apa jawapannya untuk 4 x 4 tu.. kena cepat jawab.. tak leh lambat...

Sah-sah la saya slow sikit.. kalkulator tak de  kat tangan nak tekan...hahaha. yang bagi soalan tu pulak pegang kalkulator.. mane aci.. 

Comments

Post a Comment

Popular posts from this blog

Indah Water (IWK) - Tukar nama (Ownership)

TNB - Tukar nama (Ownership)

Etika Email Rasmi Dan Tips Memohon Kerja Guna Email Berserta Adab Membalas