Iklan

Tuesday, 6 November 2012

Korea 2: Jom belajar bahasa Korea!


Mungkin ramai yang dah hafal beberapa patah perkataan dalam bahasa Korea kan?
Mana tau kan.. 10kali dok ulang tayang cerita Korea je memanjang tak kan tak dapat ingat sikit pun kan.. mesti punya..ntah-ntah.. lidah tu pun dah ada pelat Korea.. wah.. hahahaha.. perasan...

Ok. Ni adalah beberapa perkataan mudah untuk kita pelajari.. kira basic je la.. nak lebih nanti klik link yang saya sediakan.. hah... belajar lah.. hafal banyak-banyak... kot-kot gi Korea tak lah kekok sangat, tak pun tak de la sesat ke, ye la, boleh la cakap sikit-sikit... aik.. cam perli seseorang je kan ayat saya ni... hahaha.. tak de la.. (^_^).. jangan ada yang kecik ati lak.. tapi bagi yang dah reti pun.. ni peluang nak nampak la camne struktur ejaan perkataan tu.. jangan main bantai je sebut.. ejaannya tak tau.. ingatkan jer.. okay..

Jom hafal yang mudah-mudah dulu:

BI: KOREA

 Hi: An-yŏng-ha-se-yo.

Thank you (very much)!:

(Nŏ-mu) kam-sa-ham-ni-da! 

Good night!:

An-yŏng-hi ju-mu-se-yo! 

You're welcome!: (for "thank you")

A-ni-e-yo.

Good morning!:

An-yŏng-hi ju-mu-shŏ-ssŏ-yo? / An-nyŏng-ha-se-yo? (polite)

Can you help me?:Chom to-wa-ju-shil ssu i-ssŭ-shi-na-yo?

How much is this?:I-ge ŏl-ma-ye-yo? 

Excuse me ...! (to ask for something):Shil-le-ji-man…

Do you speak (English/ Korean)?:Yŏng-ŏ/han-gu-gŏ hal jul a-se-yo? 

Just a little:Cho-gŭ-myo.

I Don't Understand!:Mo-na-ra-dŭt-kke-ssŏ-yo.

I'm Sorry! (if you don't hear something):Mwŏ-ra-go-yo?

Sorry (for a mistake):Choe-song-ham-ni-da. 


Sumber : Common Phrases


Lain-lain:
Vocabulary
 -Animals
-Body parts
-Adjectives
-Objects
-Foods
-Verbs

Survival terms
-Expressions -> Emergency words in term of medical

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Iklan